A prózáról szívünk mélyén mindnyájan azt érezzük, a
költészet mellett az csak holmi mostohagyermeke a művészetnek. Megtanulható,
tulajdonképpen csak megfigyelés, türelem s némi írni tudás dolga az egész.
Ezzel máris lebecsüljük. Félreérthetetlenül érezzük, hogy egy regényíró sohasem
lehet olyan meghitt érzelmi viszonyban a Múzsával, mint egy költő. A prózaíró
Múzsáját inkább higgadt családanyának képzeljük, nem lángoló szenvedélyt gyújt,
hanem tisztes szorgalomra ösztökél. E hiedelemsorozat nyilván az, hogy valami
különös félreértés folytán a prózaíróktól megtagadjuk az ihletet. A Múzsa csak
ütemében súg, s ereje legjobb esetben sem futja többre hatvan-hetven sornál.
Elképzelhetetlennek tartjuk, hogy a Múzsa egy huzamban ötszáz oldalt súgjon.
Valóban, a legtöbb regényíró úgy használja tüzét, mint a
gépész: kazánt hajtat vele. Ritka az állandó ihletű prózaíró. Nálunk még
gyakoribb, mint külföldön. A legnagyobb, vagyis a ritkák közt is a legritkább
Móricz Zsigmond. Csaknem száz kötetet írt. Rengeteg anyagot gyűjtött össze
hozzájuk. Mégis azt mondhatjuk, hogy szinte öntudatlanul írt. A jegyzetek csak
ihlete felgyújtására vagy felidézésére kellhettek.
Varázsát nem tudom másképp megmagyarázni, mint azzal, hogy
mihelyt papírt vett elő, révületbe merült, eluralkodott rajta az alkotásnak az
a különös lelkiállapota. Az ihlet legfőbb ismertetőjele, hogy különös villamos
áramként rögtön átcsap belénk, a költő annak szinte csak holmi transzformátora.
Az első öt sor után az ember menthetetlenül belekerül abba a bűvöletbe, amely
Móriczot megejtette. S ezzel beleesünk mi is az ő világába. Más dolog – ízlés,
finnyásság, nevelés dolga –, hogy tetszik-e ez a világ. Az író kisugárzó erejét
mutatja, hogy körülvesz, utánunk nyomul, lenyűgöz ez a világ, akkor is, ha nem
kell. Sőt annál elevenebb. Mint különben maga a való világ is.
A próza lényege éppoly megleshetetlen, akár a versé. Mi
okozza, hogy Petőfi minden verse – még a gyengébb is – az első szakaszok után
megzeng, érezzük, hogy a húr alatt hangszekrény van? Mi okozza, hogy nincs
Móricznak egyetlen novella- vagy regénybekezdése, amely az első olvasásra meg
ne elevenednék előttünk? Egyformán rejtelem. Az író hanyagul, néha szinte villával
hányja a mondatokat, s alakjainak máris kiterjedésük, színük, hangjuk volt,
talpra álltak, mentek valahová, legtöbbször valamit enni végre. A tárgyilagos
néző nem tehetett mást, mint nézett és ámult. Varázslat esett, egy halandó
ember hangja, Móricz Zsigmondé a művészet zengőszekrénye felett hangzani
kezdett kísérteties elevenen és örökké.
A valóságnak ez a látszólag oly tárgyilagos és higgadt, néha
szinte aprólékos ábrázolója írás közben hangokat hallott, szagokat érzett,
szenvedélyeket élt át. Schöpflin Aladár beszéli róla, hogy napi munkája után
egyszer sápadtan, feldúltan, csaknem remegve lépett be az írók kávéházába. „Mi
történt?” – kérdezték tőle izgatottan. „Megöltem egy embert” – felelte. A
novellájában ölte meg. Mindenki mástól olcsó művészkedésnek, ripacskodásnak
vennénk. Neki elhihetjük. Neki a Múzsa diktált, s az így diktál, ilyen
forró-közelről.
Ez a külsőre látszólag csöndes, tempós férfi az indulatok és
szenvedélyek embere volt. Ezért vonzódott kortársai közül épp Adyhoz, a
legszenvedélyesebb költőhöz.
Nem volt különösebb mesterségbeli felkészültsége, nem is
igen adott erre. Sokat tudott, sokat olvasott, de lényétől idegen volt az a
fajta regényíró, amelynek a poeta doctus mintájára kellene nevet találnunk.
Nyilván nem Flaubert volt az ideálja. Mégis pontosabban, hibátlanabbul mért, a
legbonyolultabb feladatok közt is biztosabban járt, mint bármelyikünk. Csak az
az álmodó elme tud olyan ijesztően részletes képet adni a valóságról, mint
aminőt az övé adott. Igen, úgy alkotott, ahogy a fa terem. Minden alkotása
csodálatos összetételű, óriási elmemunkáról tanúskodó szerkezet volt. Mint
különben a fák termése is. Mi százszorta bonyolultabb s finomabb összetételű
egy svájci zsebóránál? Egy alma.
Csak álmában tud az elme annyiféle embert megalkotni, mint
amennyit a világra hívott. Sírjánál azzal búcsúztam tőle, hogy úgy siratjuk mi
őt, ahogy hajdan a kurucok Vak Bottyánt sirathatták: olyan vezér volt ő, aki a
hadat is maga teremtette. Túri Danitól Nyilas Misiig és Joó Györgyig légiónyi
azoknak az eleven lelkeknek a száma, akikkel ő a magyarságot szaporította. A
nemzeteknek az ilyen lélekből termett, lélekben élő lények a leghívebb őrei és
katonái. Míg mások, akiknek az ő „magyarsága is kevés volt”, futni és fogyni
engedték a népet, ő így növelte a kevés igaz magyarok seregét. Mondom: a
véletlenül elejtett szavaiból is hús-vér alakok álltak talpra. Megvoltak
képességének határai, illetve jellegzetességei: teremtményei nem tárták úgy fel
a szívüket, mint Tolsztojé vagy Prousté, nem csillogtatták úgy szellemüket,
mint Dickensé vagy Gide-é. Az övéinek lépésük volt, nézésük, étvágyuk, haragjuk
és visszafojtott keservük. És ismétlem: számuk és környezetük. Ha valaki
egyszer számba venné, hány emberrel, hány holddal lett gazdagabb tudatunk az ő
jóvoltából: képzeletünkben Magyarország egy megyényi lélekkel, egy megyényi
földdel növekedett.
Úgy osztotta az életet, mint más a rímet és ritmust. Azzal
akartam befejezni, egy költő veszett el benne. Egy költő, népünk egyik
legnagyobb költői lángelméje működött szünetlen ihletettséggel benne, s
árasztotta a valóság égi mását. Az ilyet hívják epikusnak. Az olyat, aki mögött
a Múzsa egy hősköltemény hosszán is ott áll a háta mögött. A regényírókat csak
életrajzukban szokás mintegy tiszteletbeli költőnek nevezni. Móricz Zsigmond
valóságosan is költőtermészet volt. A magyarság hőskölteményét írta.
1973
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üzenetek